Djazz - Digital Jazz | Ars Electronica 2020
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Ars Electronica 2020

Ars Electronica 2020

Gnawa Machine

Camel Zekri (guitare, logiciel Le Cercle), Marc Chemillier (clavier, logiciel Djazz)
Linz, Autriche
Samedi 12 septembre 2020, 12h45
Dimanche 13 septembre 2020, 11h

Catalogue Ars Electronica 2020 : https://ars.electronica.art/keplersgardens/files/2020/09/festival2020.pdf
Programme AIxMusic 2020 : https://ars.electronica.art/keplersgardens/files/2020/08/aixmusicfolder.pdf
Présentation de Gnawa Machine par Hannes Franks (en allemand) :
https://www.youtube.com/watch?v=WHOCgqqFT5o&t=306s
Performance Gnawa Machine (Festival ImproTech 2019) :
https://vimeo.com/showcase/6364851/video/431565459

This duo was formed in Athens for the ImproTech 2019 Festival which is dedicated to improvisation with intelligent digital systems. The challenge of Gnawa Machine is to integrate the computer in a particular cultural context, that of the Gnawa Brotherhood in North Africa of which Camel Zekri is a member. His modal guitar playing is accompanied on the keyboard by Marc Chemillier assisted by the Djazz system which learns automatically by expanding its memory and which follows the tempo thanks to a score following algorithm. Then the guitar is transformed into a controller equipped with motion sensors. It controls a second system, Le Cercle, which dialogues with the first one. Djazz records the guitar with long-term memory while Le Cercle applies audio effects to the sound coming from Djazz.

Ce duo a été formé à Athènes pour le festival ImproTech 2019 qui est dédié à l’improvisation avec systèmes numériques intelligents. Le défi de Gnawa machine est d’intégrer l’ordinateur dans un contexte culturel particulier, celui de la conférie des Gnawa en Afrique du Nord dont fait partie Camel Zekri. Son jeu de guitare modale est accompagné au clavier par Marc Chemillier assisté du sytème Djazz qui apprend automatiquement en enrichissant sa mémoire et qui se cale rythmiquement avec des algorithmes de score following. Puis la guitare se transforme en contrôleur grâce à des capteurs de mouvement. Elle pilote un deuxième système Le Cercle qui dialogue avec le premier. Djazz enregistre ce que joue la guitare dans une mémoire à long terme alors que Le Cercle applique des traitements sur le son provenant de Djazz.

ImproTech Festival, IRCAM & CAMS-EHESS (Djazz software, http://digitaljazz.fr), LISILOG (Le Cercle software)
Photo : Jeff Joly